Saturday, July 16, 2011

Malam Nisfu Syaaban

Malam ini malam Nisfu Syaaban. 
Aku sendiri konfius dengan kenapa malam ni diangkat sebagai malam yang mulia atau malam yang elok. Banyak kekeliruan timbul mengenai malam ini. 

Baca sana sini macam kata tak boleh baca Yaasin secara khusus. Maksudnya, macam bila malam nisfu syaaban, kita ramai-ramai baca Yaasin TIGA kali, diselang-seli dengan bacaan doa dengan niat-niat tertentu. Berhimpun ramai-ramai di surau atau masjid untuk menghidupkan malam tersebut. 

Ada kata bid'ah (betoi tak eja ntah. saya budak baru belajar). 

Ada kata takpa. 

At least, kita buat benda elok daripada tak buat apa langsung sebab lalai sebab malam ni Malaysia lwn Liverpool (oops!).

Apa-apa pun, kena ingat la yang buat ibadat tu (baca Yaasin, berdoa, solat, etc) tak semestinya mlam Nisfu Syaaban sahaja kena buat. 

Aku pun terkadang ingat, terkadang lupa. Bila aku ingat, aku tolong ingatkan yang mana yang nak ingat. Bila aku lupa, mintak tolong orang (anda ka...) untuk ingatkan aku.

Renung-renungkan dan selamat beramal. Gitew. :)

“Allah melihat kepada hamba-hambaNya pada malam nisfu Syaaban, maka Dia ampuni semua hamba-hambaNya kecuali musyrik (orang yang syirik) dan yang bermusuh (orang benci membenci) 
 
(Riwayat Ibn Hibban, al-Bazzar dan lain-lain. Al-Albani menilai sahih dalam Silsilah al-Ahadith al-Sahihah 3/135).

1 cupcakes:

21anis said...

ak ase ikt niat ngn ilmu yg org tu ad la...kalo da tau bnda tu bida'ah n xde pon dlm sunnah nabi/sahabat nabi yg sahih, msti dia akn b'ibadat (bce yasin, doa mintak ampun etc) dgn niat krna Allah n sbb nk + pahala n elak dosa..tp kalo buat krna "dah ni mlm nifsu sha'ban, ak nk buat la, skali stahun je" tu mmg..er..xbrape btol la kn..tu pendpt ak..buat sbb nk tmbh phala la, tp x smestinye ikot cra yg org dok ckp2 ditetapkan mcm tu (bce yassin 3x .etc) tu sbb org yg mengada-adakn cara pdhal nabi x pnah aja wt gtu (ak ambik dr pndpt Dr. Yusuf al-Qadrawi)..
mlm 1 shaaban ni buku amalan kte diangkat ke langit, ckup da stahun amalan, bukak buku bru lak, tmbah2 kan amalan dgn niat yg btul :D

'renung-renungkan & selamat beramal giteww' hahah ^^:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...